IAA Transportation 2024: Daimler fokuserar på hållbar fjärrtransport – serietillverkningen av Mercedes-Benz eActros 600 med start i november
• Mercedes-Benz eActros 600 är Daimler Trucks höjdpunkt – den eldrivna fjärrlastbilen visar sig vara mycket energieffektiv under sin Europaturné: 103 kWh per 100 km
• Serietillverkningen av det nya flaggskeppet startar i Wörth i slutet av november
• Fjärrtransporter står för två tredjedelar av CO2-utsläppen från lastbilstrafiken
• Daimler Truck lanserar det nya varumärket TruckCharge för laddningsinfrastruktur och laddning av lastbilar
• Highlights från Daimler Truck på IAA inkluderar FUSO Next Generation eCanter som eldriven sopbil, Mercedes-Benz GenH2 Truck med vätgasdriven bränslecell, samt den nya Mercedes-Benz Actros L med förbättrad aerodynamik som har mässpremiär
• Nästa teknologiska revolution: Daimler Truck presenterar sin vision för högintelligenta fordon – ett stort språng när det gäller säkerhet, komfort och effektivitet
Daimler Truck, en av världens ledande tillverkare av kommersiella fordon, presenterade sin strategi för hållbara transporter inför IAA Transportation 2024 i Hannover. Fokus på årets mässa ligger på att minska CO2-utsläppen och driva digitaliseringen av transportsektorn framåt. En av mässans höjdpunkter är den helt eldrivna fjärrlastbilen Mercedes-Benz eActros 600, som ska bidra till att kraftigt reducera utsläppen från fjärrtransporter – ett segment som idag står för två tredjedelar av de totala utsläppen från lastbilstrafiken.
eActros 600 erbjuder en batterikapacitet på över 600 kWh* och är utrustad med en särskilt effektiv e-axel, vilket ger en räckvidd på 500 kilometer utan behov av mellanladdning**. Denna räckvidd uppnås när lastbilen körs med en totalvikt på 40 ton under realistiska förhållanden och kan till och med överstigas beroende på körstil och rutt. Tack vare lagstadgade pauser kan eActros 600 köra mer än 1000 kilometer per dag, även utan megawatt-laddning.
Philip Flygare, marknads- och försäljningschef på Mercedes-Benz Lastbilar Sverige, kommenterar:
– Vi har presenterat vår plan för att göra lastbilstransporter både lönsamma och hållbara med fokus på el och vätgas, globalt och i Sverige. I år visar vi resultaten av våra ansträngningar och levererar verkliga lösningar till våra kunder. Allt detta demonstreras på IAA Transportation 2024.
Effektivitet på hög nivå: 103 kWh per 100 km under testkörningar i Europa
Under sommaren genomfördes ett omfattande test med två prototyper av eActros 600, som under sju veckor körde genom 22 europeiska länder. Lastbilarna körde totalt över 15 000 kilometer med en totalvikt på 40 ton, uteslutande med hjälp av publika laddstationer. Genom hela turnén uppnåddes en genomsnittlig energieffektivitet på 103 kWh per 100 kilometer***, vilket motsvarar en dieselanvändning på cirka 10 liter per 100 kilometer – något som är omöjligt att uppnå. Under vissa etapper hade det varit möjligt att nå räckvidder på över 600 kilometer utan mellanladdning. Dessutom återvanns i genomsnitt cirka 25 procent av energin genom bromsenergiåtervinning.
Testet avslöjade hur energiförbrukningen varierade beroende på rutt, topografi och temperatur. Exempelvis användes så lite som 85 kWh per 100 kilometer under den gynnsamma nedförskörningen från Madrid till Bilbao, medan körningen från Alta till Nordkap, med temperaturer på 7 grader och grusvägar, krävde 140 kWh per 100 kilometer. Under testet deltog även ca 30 journalister från 20 europeiska länder, som själva fick köra den ena prototypen och testa dess prestanda. Den prototypen hade en högre energiförbrukning på ca 6 procent, vilket bekräftar att den angivna räckvidden på 500 kilometer är ett realistiskt värde. I Sverige deltog Rutger Andersson från Trailer magasin: Nya eActros på Europatur.
Serietillverkningen av eActros 600 inleds i slutet av november vid Mercedes-Benz fabrik i Wörth. De första kundfordonen förväntas produceras och registreras innan årets slut. Flera andra fabriker, såsom de i Mannheim, Kassel och Gaggenau, spelar en central roll i tillverkningen och levererar viktiga komponenter som e-axeln och andra drivlinjedelar.
eActros 600 Europatur under 2024 var det mest omfattande testet i Mercedes-Benz historia.
Tydligt budskap till politiker under "Daimler Truck Media Night"
Under Daimler Truck Media Night på söndagskvällen genomfördes en nattlig testresa med eActros 600 till Berlin och tillbaka, vilket både demonstrerade fordonets funktion i praktisk användning och skickade ett budskap till politiska beslutsfattare i Berlin och Bryssel: Daimler Trucks utsläppsfria lastbilar är redo – nu behövs en utbyggd laddinfrastruktur.
Karin Rådström, som snart tar över som VD för Daimler Truck, kommenterade:
– Vår eActros 600 är ett starkt alternativ till diesellastbilar med en räckvidd på 500 kilometer och hög energieffektivitet. Nu är det avgörande att regeringar, energisektorn och industrin samarbetar för att snabbt utöka den offentliga laddinfrastrukturen.
Sedan försäljningen av eActros 600 startade förra året har Daimler Truck redan mottagit över 2000 beställningar, och intresset från fler kunder fortsätter.
Daimler meddelade i september att Karin Rådström blir ny VD från och med 1 oktober 2024. Hennes mandat gäller till 31 januari 2029. Hon efterträder Martin Daum, som avgår som VD och kommer att vara kvar som styrelsemedlem till och med 31 december 2024 för att säkerställa en smidig övergång.
Digitalisering: En ny era för mjukvarustyrda fordon
Under Media Night diskuterades också nästa tekniska revolution: digitalisering med fokus på ”mjukvarustyrda fordon”. Daimler Trucks senaste generation, där eActros 600 och Actros L ingår, har datahanteringssystem som är upp till 20 gånger snabbare än tidigare versioner, vilket gör att säkerhetssystem som Active Brake Assist 6 och Active Sideguard Assist 2 fungerar ännu bättre. Det förbättrar även både förarkomfort och lastbilarnas uppkoppling och med ”over-the-air"-uppdateringar kan många funktioner uppdateras utan verkstadsbesök.
Andreas Gorbach, medlem i styrelsen och ansvarig för Truck Technology på Daimler, presenterade under Media Night företagets vision om högintelligenta mjukvarustyrda fordon med en tidsram på cirka tio år. Detta förväntas bli en teknologisk revolution som påverkar alla Daimler Trucks varumärken och drivteknologier.
Lansering av TruckCharge på IAA
Daimler Truck lanserar även det nya varumärket TruckCharge, som erbjuder en helhetslösning för laddinfrastruktur och ellastbilsladdning. Tjänsterna inkluderar rådgivning, installation av laddstationer och drift av depåer för transport- och industriföretag. Bland tjänsterna finns Fleetboard Charge Management - som ger en helhetsbild av laddstationerna och laddningen, en laddningskortstjänst för kontantlös laddning samt finansiering av laddinfrastruktur.
Vätgasdrivna lösningar: Mercedes-Benz GenH2 Truck närmar sig serieproduktion
Daimler ser vätgas som ett viktigt komplement till eldrivna lösningar för långa och krävande transporter. Mercedes-Benz GenH2 Truck, som visas på IAA, har redan visat sig kunna köra över 1000 kilometer på en tank med flytande vätgas under realistiska förhållanden. Nu testas GenH2-lastbilar i olika vardagliga tillämpningar hos de första kundflottorna: Air Products, Amazon, Holcim, INEOS och Wiedmann & Winz. Detta ger möjlighet att ta hänsyn till specifika kundbehov innan serieproduktionen.
Den välkända bränslecellslastbilen har genomfört en rekordkörning som täcker en sträcka på 1 047 km mellan Woerth am Rhein och Berlin med en fyllning flytande väte.
Nya Actros L - sparar upp till 3 % bränsle
Nya Actros L, som har mässpremiär på IAA, visar Mercedes-Benz ledarskap även inom diesel. Med sin framtidsinriktade ProCabin-hytt som uppmärksammas för ett nytt utseende, optimerar aerodynamiken och sparar upp till 3 % bränsle jämfört med tidigare modeller. Andra kännetecken för den uppgraderade modellen är många komfortfunktioner, bränslesnåla motorer, kördynamiken och toppmoderna assistanssystem.
En optimerad drivlina finns tillgänglig för vissa modeller och består av G291-12 växellådan och RAR 2.278d bakaxeln, vilket inte bara ger en märkbart förbättrad körupplevelse (särskilt vid acceleration i backar) och en lägre manövreringshastighet, utan också en tystare och bekvämare körning tack vare lägre varvtal vid 80 km/h - och bidrar till ytterligare minskning av bränsleförbrukningen.
Besök Daimler Truck på IAA hall 19/20
Besökare på IAA kan uppleva Mercedes-Benz och FUSO i hall 19/20 med möjligheter att provköra både självkörande och förarstyrda fordon på utomhusområden och allmänna vägar. Höjdpunkter från Daimler Truck inkluderar FUSO Next Generation eCanter som en fullt elektrisk sopbil, Mercedes-Benz GenH2 Truck med bränsleceller, och nya Mercedes-Benz Actros L med förbättrad aerodynamik som har premiär på mässan.
Årets budskap i montern lyder: Leading. Change. Now.
AA TRANSPORTATION pågår i Hannover från 17 till 22 september 2024 - den ledande plattformen för logistik, kommersiella fordon och transportsektorn i Europa.
*eActros 600 har tre batteripaket, vardera med 207 kWh. Dessa ger en installerad total kapacitet på 621 kWh. Den nominella kapaciteten för nya batterier, baserat på internt definierade gränsvärden, kan variera beroende på användningsområde och förhållanden i omgivningen.
**Räckvidden har bestämts internt under specifika testförhållanden, efter förkonditionering med en 4x2 dragbil med en total släpvikt på 40 ton vid 20°C utomhustemperatur i fjärrtrafik och kan avvika från de värden som bestämts enligt förordning (EU) 2017/2400.
***Genomsnittlig total körförbrukning under eActros 600 European Testing Tour 2024 (sträcka på 15 269 kilometer med en bruttovikt på 40 ton); en nästintill seriefärdig prototyp med en helhetskonfiguration optimerad för maximal effektivitet, däck med optimerat rullmotstånd under testning (tillgänglighet planerad till 2025) och ekonomisk körstil.