Scania ökar utbudet av batterielektriska bussar med treaxlad lågentrévariant
2025-04-16
Bild: Scania
Med ett nytt chassialternativ som kombinerar den nyligen lanserade elmaskinen, nya laddningslösningar och uppdaterad bakaxel, ger Scania bussoperatörer ett bra alternativ för elektrifiering av busstrafik även utanför stadskärnan.
Scania breddar sitt elbusserbjudande med lanseringen av en 6x2*4-variant av den batterielektriska bussplattform som introducerades 2023. Den nya lågentrévarianten är utvecklad för att möta kraven i mer krävande trafikuppdrag – och med ökad passagerarkapacitet jämfört med den befintliga 4x2 LE BEV passar den utmärkt för såväl stadstrafik som för förorter och regiontrafik.
Med den nya bakaxeln, den nyligen lanserade elmaskinen och ett nytt laddningsgränssnitt, är treaxelvarianten en konkurrenskraftig lösning med hög tillförlitlighet och effektivitet. Alla komponenter finns även tillgängliga för den befintliga tvåaxlade versionen.
Det nya elektriska chassit är konstruerat att leverera maximal prestanda under tuffa förhållanden under hela sin livscykel. Dess flexibilitet gör det möjligt att anpassa bussen både till påbyggarens behov och kundernas specifika krav.
De nya axelutväxlingarna har utformats för bästa möjliga energieffektivitet och lång livslängd. Två nya utväxlingar med snabbare utväxlingsförhållanden minskar interna förluster och förbättrar den totala verkningsgraden. Den nya styrda stödaxeln är konstruerad för att matcha den nya drivaxelnoch bidrar till bättre viktfördelning och minskat däckslitage.
Kunder kommer att kunna dra nytta av flera viktiga fördelar genom att använda 6x2*4 LE BEV-varianten för elektrifierad trafik. Den robusta chassidesignen ökar fordonets slitstyrka och förlänger därmed livslängden. Dessutom bidrar de flexibla lösningarna till stora effektivitetsförbättringar. Den förbättrade upphängningen av elmotorn minskar bullernivåer och förbättrar körkomforten – till fördel för både förare och passagerare. Till sist förenklar komponenternas placering i fordonet underhållet, vilket ger lägre kostnader och högre tillgänglighet i drift.
– Med en helt ny elmaskin är det här treaxlade BEV-chassit både kraftfullt, energieffektivt och driftsäkert. Det ger utmärkt tillgänglighet, räckvidd, acceleration och startförmåga – inte minst i branta backar. Bussen kan anpassas till lokala behov. Bland annat erbjuds fler alternativ för placering av laddutag, som ett ladduttag bak med möjlighet till snabbladdning, säger Carl-Johan Lööf, Head of Product Management för People Transport Solutions på Scania.
– I takt med att elektrifieringen fortsätter att accelerera globalt kommer bussar som bygger på den här plattformen att vara konkurrenskraftiga världen över – och öppna dörren för elektrifiering inom nya områden.