Logo


Instagram
Facebook

IAA Transportation 2024: Daimler fokuserar på hållbar fjärrtransport – serietillverkningen av Mercedes-Benz eActros 600 med start i november


2024-09-17

Söndagkväll presenterade Daimler Truck sin strategi för hållbar transport inför IAA Transportation 2024 i Hannover.
Söndagkväll presenterade Daimler Truck sin strategi för hållbar transport inför IAA Transportation 2024 i Hannover.


• Mercedes-Benz eActros 600 är Daimler Trucks höjdpunkt – den eldrivna fjärrlastbilen visar sig vara mycket energieffektiv under sin Europaturné: 103 kWh per 100 km


• Serietillverkningen av det nya flaggskeppet startar i Wörth i slutet av november

• Fjärrtransporter står för två tredjedelar av CO2-utsläppen från lastbilstrafiken

• Daimler Truck lanserar det nya varumärket TruckCharge för laddningsinfrastruktur och laddning av lastbilar

• Highlights från Daimler Truck på IAA inkluderar FUSO Next Generation eCanter som eldriven sopbil, Mercedes-Benz GenH2 Truck med vätgasdriven bränslecell, samt den nya Mercedes-Benz Actros L med förbättrad aerodynamik som har mässpremiär

• Nästa teknologiska revolution: Daimler Truck presenterar sin vision för högintelligenta fordon – ett stort språng när det gäller säkerhet, komfort och effektivitet


Daimler Truck, en av världens ledande tillverkare av kommersiella fordon, presenterade sin strategi för hållbara transporter inför IAA Transportation 2024 i Hannover. Fokus på årets mässa ligger på att minska CO2-utsläppen och driva digitaliseringen av transportsektorn framåt. En av mässans höjdpunkter är den helt eldrivna fjärrlastbilen Mercedes-Benz eActros 600, som ska bidra till att kraftigt reducera utsläppen från fjärrtransporter – ett segment som idag står för två tredjedelar av de totala utsläppen från lastbilstrafiken.

eActros 600 erbjuder en batterikapacitet på över 600 kWh* och är utrustad med en särskilt effektiv e-axel, vilket ger en räckvidd på 500 kilometer utan behov av mellanladdning**. Denna räckvidd uppnås när lastbilen körs med en totalvikt på 40 ton under realistiska förhållanden och kan till och med överstigas beroende på körstil och rutt. Tack vare lagstadgade pauser kan eActros 600 köra mer än 1000 kilometer per dag, även utan megawatt-laddning.

Philip Flygare, marknads- och försäljningschef på Mercedes-Benz Lastbilar Sverige, kommenterar:

– Vi har presenterat vår plan för att göra lastbilstransporter både lönsamma och hållbara med fokus på el och vätgas, globalt och i Sverige. I år visar vi resultaten av våra ansträngningar och levererar verkliga lösningar till våra kunder. Allt detta demonstreras på IAA Transportation 2024.

Effektivitet på hög nivå: 103 kWh per 100 km under testkörningar i Europa
Under sommaren genomfördes ett omfattande test med två prototyper av eActros 600, som under sju veckor körde genom 22 europeiska länder. Lastbilarna körde totalt över 15 000 kilometer med en totalvikt på 40 ton, uteslutande med hjälp av publika laddstationer. Genom hela turnén uppnåddes en genomsnittlig energieffektivitet på 103 kWh per 100 kilometer***, vilket motsvarar en dieselanvändning på cirka 10 liter per 100 kilometer – något som är omöjligt att uppnå. Under vissa etapper hade det varit möjligt att nå räckvidder på över 600 kilometer utan mellanladdning. Dessutom återvanns i genomsnitt cirka 25 procent av energin genom bromsenergiåtervinning.

Testet avslöjade hur energiförbrukningen varierade beroende på rutt, topografi och temperatur. Exempelvis användes så lite som 85 kWh per 100 kilometer under den gynnsamma nedförskörningen från Madrid till Bilbao, medan körningen från Alta till Nordkap, med temperaturer på 7 grader och grusvägar, krävde 140 kWh per 100 kilometer. Under testet deltog även ca 30 journalister från 20 europeiska länder, som själva fick köra den ena prototypen och testa dess prestanda. Den prototypen hade en högre energiförbrukning på ca 6 procent, vilket bekräftar att den angivna räckvidden på 500 kilometer är ett realistiskt värde. I Sverige deltog Rutger Andersson från Trailer magasin: Nya eActros på Europatur.

Serietillverkningen av eActros 600 inleds i slutet av november vid Mercedes-Benz fabrik i Wörth. De första kundfordonen förväntas produceras och registreras innan årets slut. Flera andra fabriker, såsom de i Mannheim, Kassel och Gaggenau, spelar en central roll i tillverkningen och levererar viktiga komponenter som e-axeln och andra drivlinjedelar.



eActros 600 Europatur under 2024 var det mest omfattande testet i Mercedes-Benz historia.


Tydligt budskap till politiker under "Daimler Truck Media Night"
Under Daimler Truck Media Night på söndagskvällen genomfördes en nattlig testresa med eActros 600 till Berlin och tillbaka, vilket både demonstrerade fordonets funktion i praktisk användning och skickade ett budskap till politiska beslutsfattare i Berlin och Bryssel: Daimler Trucks utsläppsfria lastbilar är redo – nu behövs en utbyggd laddinfrastruktur.

Karin Rådström, som snart tar över som VD för Daimler Truck, kommenterade:

– Vår eActros 600 är ett starkt alternativ till diesellastbilar med en räckvidd på 500 kilometer och hög energieffektivitet. Nu är det avgörande att regeringar, energisektorn och industrin samarbetar för att snabbt utöka den offentliga laddinfrastrukturen.

Sedan försäljningen av eActros 600 startade förra året har Daimler Truck redan mottagit över 2000 beställningar, och intresset från fler kunder fortsätter.



Daimler meddelade i september att Karin Rådström blir ny VD från och med 1 oktober 2024. Hennes mandat gäller till 31 januari 2029. Hon efterträder Martin Daum, som avgår som VD och kommer att vara kvar som styrelsemedlem till och med 31 december 2024 för att säkerställa en smidig övergång.


Digitalisering: En ny era för mjukvarustyrda fordon
Under Media Night diskuterades också nästa tekniska revolution: digitalisering med fokus på ”mjukvarustyrda fordon”. Daimler Trucks senaste generation, där eActros 600 och Actros L ingår, har datahanteringssystem som är upp till 20 gånger snabbare än tidigare versioner, vilket gör att säkerhetssystem som Active Brake Assist 6 och Active Sideguard Assist 2 fungerar ännu bättre. Det förbättrar även både förarkomfort och lastbilarnas uppkoppling och med ”over-the-air"-uppdateringar kan många funktioner uppdateras utan verkstadsbesök.



Andreas Gorbach, medlem i styrelsen och ansvarig för Truck Technology på Daimler, presenterade under Media Night företagets vision om högintelligenta mjukvarustyrda fordon med en tidsram på cirka tio år. Detta förväntas bli en teknologisk revolution som påverkar alla Daimler Trucks varumärken och drivteknologier.


Lansering av TruckCharge på IAA
Daimler Truck lanserar även det nya varumärket TruckCharge, som erbjuder en helhetslösning för laddinfrastruktur och ellastbilsladdning. Tjänsterna inkluderar rådgivning, installation av laddstationer och drift av depåer för transport- och industriföretag. Bland tjänsterna finns Fleetboard Charge Management - som ger en helhetsbild av laddstationerna och laddningen, en laddningskortstjänst för kontantlös laddning samt finansiering av laddinfrastruktur.


Vätgasdrivna lösningar: Mercedes-Benz GenH2 Truck närmar sig serieproduktion
Daimler ser vätgas som ett viktigt komplement till eldrivna lösningar för långa och krävande transporter. Mercedes-Benz GenH2 Truck, som visas på IAA, har redan visat sig kunna köra över 1000 kilometer på en tank med flytande vätgas under realistiska förhållanden. Nu testas GenH2-lastbilar i olika vardagliga tillämpningar hos de första kundflottorna: Air Products, Amazon, Holcim, INEOS och Wiedmann & Winz. Detta ger möjlighet att ta hänsyn till specifika kundbehov innan serieproduktionen.

 



Den välkända bränslecellslastbilen har genomfört en rekordkörning som täcker en sträcka på 1 047 km mellan Woerth am Rhein och Berlin med en fyllning flytande väte.
Nya Actros L - sparar upp till 3 % bränsle

Nya Actros L, som har mässpremiär på IAA, visar Mercedes-Benz ledarskap även inom diesel. Med sin framtidsinriktade ProCabin-hytt som uppmärksammas för ett nytt utseende, optimerar aerodynamiken och sparar upp till 3 % bränsle jämfört med tidigare modeller. Andra kännetecken för den uppgraderade modellen är många komfortfunktioner, bränslesnåla motorer, kördynamiken och toppmoderna assistanssystem.



En optimerad drivlina finns tillgänglig för vissa modeller och består av G291-12 växellådan och RAR 2.278d bakaxeln, vilket inte bara ger en märkbart förbättrad körupplevelse (särskilt vid acceleration i backar) och en lägre manövreringshastighet, utan också en tystare och bekvämare körning tack vare lägre varvtal vid 80 km/h - och bidrar till ytterligare minskning av bränsleförbrukningen.


Besök Daimler Truck på IAA hall 19/20

Besökare på IAA kan uppleva Mercedes-Benz och FUSO i hall 19/20 med möjligheter att provköra både självkörande och förarstyrda fordon på utomhusområden och allmänna vägar. Höjdpunkter från Daimler Truck inkluderar FUSO Next Generation eCanter som en fullt elektrisk sopbil, Mercedes-Benz GenH2 Truck med bränsleceller, och nya Mercedes-Benz Actros L med förbättrad aerodynamik som har premiär på mässan.



Årets budskap i montern lyder: Leading. Change. Now.

AA TRANSPORTATION pågår i Hannover från 17 till 22 september 2024 - den ledande plattformen för logistik, kommersiella fordon och transportsektorn i Europa.

 

*eActros 600 har tre batteripaket, vardera med 207 kWh. Dessa ger en installerad total kapacitet på 621 kWh. Den nominella kapaciteten för nya batterier, baserat på internt definierade gränsvärden, kan variera beroende på användningsområde och förhållanden i omgivningen.

**Räckvidden har bestämts internt under specifika testförhållanden, efter förkonditionering med en 4x2 dragbil med en total släpvikt på 40 ton vid 20°C utomhustemperatur i fjärrtrafik och kan avvika från de värden som bestämts enligt förordning (EU) 2017/2400.

***Genomsnittlig total körförbrukning under eActros 600 European Testing Tour 2024 (sträcka på 15 269 kilometer med en bruttovikt på 40 ton); en nästintill seriefärdig prototyp med en helhetskonfiguration optimerad för maximal effektivitet, däck med optimerat rullmotstånd under testning (tillgänglighet planerad till 2025) och ekonomisk körstil.


Skriv ut





Tidig julklapp för Wibax - ett steg närmare 100%

Förra veckan anlände de två första eldrivna ADR-godkända lastbilarna...

Läs mer


Längre räckvidd med Scanias nya biogastankar

Scanias breda produktportfölj av gastankar för komprimerad biogas fortsätter att...

Läs mer


Epix-familjen: en unik era av kraftfull belysning för alla situationer

Under sommaren 2023 lanserades Epix-familjen: ett resultat av kreativt nytänkande, som tack...

Läs mer
Få full kontroll på dina tillbehör med en komplett panel.

Full Kontroll över Fordonsbelysningen – Ny 6-Knappspanel för Maximal Flexibilitet!

HBA breddar sortimentet inom styrning – Nu lanserar vi en kraftfull 6-knappars...

Läs mer


Ledson lanserar Epix Slim Curved – stilren och kraftfull LED-ramp för optimal sikt och modern estetik

Epix Slim Curved är nästa stora produktlansering från Ledson, unikt utformad fö...

Läs mer
<span>Combo-appen som används för vintervägunderhåll finns nu som ett utbud i Volvos fordonsdatorer via tjänsten My Business.</span>

App för åkerier i snösvängen – nu i Volvos fordonsdatorer

Combo-appen som används inom åkeri- och transportbranschen för uppföljning av...

Läs mer
Volta Zero har förardörrar på båda sidor, så att chauffören kan stiga ur på den sida det är säkrast.

Bring testar Volta Trucks elektriska lastbil i Örebro

Under oktober ska Bring och Volta Trucks genomföra ett pilottest i Örebro. Pilottestet...

Läs mer


FUSO eCanter 7,49 ton får undantag från kör- och vilotidsregler – slipper färdskrivare.

I somras infördes ett nytt regelverk för lastbilar. Det nya regelverket innebär att...

Läs mer


Ledson Halo - Stilrent positionsljus med kraftfull LED-teknik för maximal prestanda

Ledson stärker sin position på marknaden med lanseringen av positionsljuset Halo....

Läs mer


Framtiden för fordonsbelysning är här: Ledson lanserar nya Breeze X1

Ledson stärker sin position på marknaden med lanseringen av det multifunktionella...

Läs mer


Intelligent arbetsbelysning från Hella revolutionerar arbetsplatsens ljusmiljö


Med en bränslebesparing på upp till 10 procent gör IVECO S-Way en märkbar skillnad på transportföretagens resultat, samtidigt som den bidrar till en mindre klimatpåverkande drift.

IVECO:s nya xC13 Cursor-motor minskar kostnaderna med upp till 10 procent

TCO (Total Cost of Ownership) blir alltmer betydelsefullt för åkerier och lastbilsä...

Läs mer


Appen Goodyear DriverHub finns nu tillgänglig i PACCAR Connect för DAF Trucks

Goodyear presenterar att appen Goodyear DriverHub integreras med PACCAR Connect, den nya avancerade...

Läs mer
Söndagkväll presenterade Daimler Truck sin strategi för hållbar transport inför IAA Transportation 2024 i Hannover.

IAA Transportation 2024: Daimler fokuserar på hållbar fjärrtransport – serietillverkningen av Mercedes-Benz eActros 600 med start i november

• Mercedes-Benz eActros 600 är Daimler Trucks höjdpunkt – den eldrivna...

Läs mer


Ledson Rox: det ultratunna ljuset för din arbetsplats

Ledson lanserar nu Rox, det senaste tillskottet inom arbetsbelysning. Rox är det ultratunna,...

Läs mer
Nu bjuder IVECO in till en roadshow, där lokala kunder får möjlighet att uppleva de nya fordonen på nära håll, provköra och ställa frågor till IVECO:s experter.

Ny modellserie rullar ut på Sverigeturné

Under Elmia Lastbil presenterade IVECO sin nya modellserie. Nu bjuder de in till en nordisk...

Läs mer


Världspremiär för elektrifierad 6x4 timmerlastbil med kran

Scanias nya helelektriska timmerlastbil får världspremiär på Elmia Lastbil...

Läs mer


Smart belysningsstyrning för stor fordonshall

Ibland börjar en kundrelation med ett enkelt problem. Men på Karl H Ström vet vi...

Läs mer
<span>OZZ XB1 40\

OZZ XB1 extraljusramp med startup-positionsljus – nu i längre utförande i både vitt och svart

OZZ Lights utökar nu den populära XB1-serien med två längre...

Läs mer


Briodlights Olympus LED extraljus 9”– Med integrerat blixtljus och positionsljus

Briodlights är stolta över att presentera sitt senaste tillskott inom fordonsbelysning,...

Läs mer


Scania ökar takten inom självkörande transporter mellan logistiknav

Scania lanserar nu ett pilotprogram för kommersiella transporter med självkörande...

Läs mer


Volvo lanserar nya lastbilar över hela världen – framtidssäkrar sin produktportfölj

Volvo Lastvagnar har presenterat en helt ny plattform för tunga lastbilar för den...

Läs mer


HBA introducerar två nya modeller av riktade arbetsljus, scene lights - SL157 och SL209

HBA introducerar två nya modeller av riktade arbetsljus, SL157 och SL209. Dessa arbetsljus...

Läs mer


Hedin Mobility Group och BYD introducerar försäljning och distribution av elektriska BYD-lastbilar i Sverige

Hedin Mobility Group stärker sitt partnerskap med BYD som svensk distributör av...

Läs mer

Mest lästa

Tommy Nordbergh

Kaessbohrer

Kama

Gerhard

Nordcontainer

BE-GE Lastbil

Batteripoolen
Unica Media AB
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se