Logo


Instagram
Facebook

”Var är vätgasfordonen, regeringen?”


2024-12-11


Regeringen måste uppfylla EU:s planer på utbyggda vätgasmackar. Men vilka bilar ska tanka där, sedan regeringen gjort dieseln så billig att alla förnybara alternativ har svårt att konkurrera – och dessutom stoppat stöd till vätgasdrift? Det skriver sex företrädare för vätgasbranschen inför den nationella vätgaskonferensen den 11–12 december.


Senast den 31 december 2024 måste regeringen visa EU-kommissionen sina utvecklingsplaner för alternativa drivmedel inom transportsektorn. I fokus är el- och vätgasfordon – men i utkastet till svensk plan är vätgasfordonen på svenska vägar år 2030 så få att de inte ens syns i diagrammen.

EU:s alla medlemsstater ska säkra att det senast den 31 december 2030 har installerats vätgastankstationer längs TEN-T:s stomnät med maximalt 200 kilometers mellanrum. De ska vara tillgängliga för allmänheten och ha en kapacitet på minst ett ton vätgas per dag. För Sverige innebär det minst 34 tankstationer för vätgas, varav 16 längs stomvägarna och 18 i urbana noder. Fordonstillverkarnas branschorganisation ACEA anger att Sverige behöver minst dubbelt så många stationer och minst 2 000 vätgaslastbilar år 2030 för att klara EU:s utsläppskrav.

I Sverige byggs nu infrastrukturen för vätgas ut snabbt; Energimyndigheten anger att åtta vätgasstationer redan är i drift och totalt 63 stycken är under planering, byggnation eller i drift. Längs det prioriterade vägnätet är det endast sträckan till Riksgränsen som saknar planerad vätgasmack, och före EU:s deadline ska det gå att åka från Ystad till Haparanda på vätgas. Det är förstås en framgång, även om ett starkare fokus på regionala ”hotspots” och strategiska områden återkommande identifierats som väl så viktigt som de långa stråken.

Men vem ska tanka på alla dessa fina vätgasmackar? “Endast ett fåtal vätgasfordon väntas mot slutet av perioden och de är därför inte synliga i diagrammet”, skriver Energimyndigheten i sitt underlag. Tyvärr kan de få rätt – medan Energimyndigheten fått i uppdrag att ta fram en handlingsplan för vätgasen som fordonsbränsle och Naturvårdsverket finansierar mackar genom Klimatklivet, är ingen ansvarig för fordonen.

Hösten 2022 avskaffades stödet för el-, biogas- och vätgasbilar, medan stödet för el- och vätgasdrivna stadsbussar avskaffades vid förra årsskiftet. För el- och vätgasdrivna lätta lastbilar finns ett stöd på beskedliga 50 000 kronor som trappas ner för att helt upphöra 2028. För tunga lastbilar är stödet så administrativt tungt att många åkerier avstår från att söka, därtill långt mindre generöst än till exempel Tysklands som motsvarar 80 procent av merkostnaden jämfört med en dieseldriven lastbil. Samtidigt har regeringen lagt cirka 20 miljarder kronor på att sänka skatten på fossila drivmedel, vilket gjort dieseln så billig att alla förnybara alternativ har svårt att konkurrera.

EU har identifierat att vätgasen har en roll i transportsektorns omställning, där enbart laddbara elfordon inte täcker alla behov samtidigt som det på sina håll är närmast omöjligt att få fram tillräcklig effekt för att snabbladda ett stort antal lastbilar eller bussar samtidigt. För personbilar och lätta lastbilar kan värdet av full tank med 60 mils räckvidd på tre minuter vara stort, och för sjöfart och flyg kommer batteritekniken att vara otillräcklig även på lång sikt. Därtill gör en diversifierad drivmedelsmix Sverige mindre sårbart än om alla ägg läggs i samma korg.

Energimyndigheten har nu lämnat över “Underlag till utkast till handlingsprogram” till regeringen. I nästa steg kommer aktörer från industri, myndigheter och akademi att på den nationella vätgaskonferensen 11-12 december att diskutera hur vätgasfordonen kan bli fler, som underlag för regeringens nationella plan till EU-kommissionen. Självklart ska vätgasfordonen synas i diagrammen – och på vägarna.


Skriv ut





SKF, Scania och LOTS Group lanserar ett av Europas längsta rutter för elfordon

SKF och LOTS Group tillkännager ett samarbete med syfte att främja hållbar logistik...

Läs mer


Inbjudan till press- och analytikerkonferens i Stockholm

Volvokoncernens rapport för det fjärde kvartalet och helåret 2024 kommer att...

Läs mer


GITO tar kliv inom laddinfrastrukturen för tunga transporter

Jönköping Energi, som är delägare i GITO Heavy Charging Solutions AB, fö...

Läs mer


Scania levererar ADR-godkända ellastbilar till Wibax

Förra veckan anlände de två första eldrivna ADR-godkända lastbilarna...

Läs mer


Bring installerar 38 laddpunkter på terminalen i Malmö

På Brings terminal i Malmö ska 38 nya laddpunkter snabba på omställningen...

Läs mer


DB Schenker lanserar nytt tillval: Förnybart bränsle

Ett nytt tillval som gör det möjligt att aktivt bidra till att minska koldioxidutslä...

Läs mer
Ny station för supersnabbladdning för tung trafik i Malmö.

Laddstation för tung trafik öppnar i Malmö

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer
Övergången till utsläppsfri teknik kommer inte bara att påverka DB Schenkers fordon utan även många av deras processer.

Elektrifieringen påverkar många delar av DB Schenkers verksamhet

DB Schenkers långsiktiga globala mål är att alla transporter ska drivas med fö...

Läs mer


Volvo startar autonom verksamhet för DHL Supply Chain i Texas

Volvo Autonomous Solutions (V.A.S.) och DHL Supply Chain har tagit ett viktigt steg mot att fö...

Läs mer


”Var är vätgasfordonen, regeringen?”

Regeringen måste uppfylla EU:s planer på utbyggda vätgasmackar. Men vilka bilar...

Läs mer


Stor expertpanel bedömer transportsystemets digitalisering

Trafikanalys har startat en expertpanel med 131 deltagare. Panelen ska bedöma betydelsen av...

Läs mer


DB Schenker och Alps Alpine: Framgångsrikt partnerskap fortsätter växa

DB Schenker och Alps Alpine har förnyat sitt samarbete, som nu sträcker sig över tre...

Läs mer


Invigning av Skövde Energis laddstationer i Norra Ryd Skövde, Vara och Vårgårda

Den andra december invigde Skövde Energi, tillsammans med laddoperatören Gito Heavy...

Läs mer
HBA Nytt presenterar HBAs senaste produktnyheter, inklusive avancerade extraljus, smidiga säkerhetslösningar och belysningsexpertis.

HBA Nytt: Spännande produktnyheter och expertkunskap inom belysning


LED extraljus – För den ultimata ljusupplevelsen
På HBA lägger vi stor vikt...

Läs mer


Efter 27 år går IVECO:s svenska försäljningsdirektör i pension

Anders Nilsson har arbetat på IVECO i 27 år. 2006 blev han försä...

Läs mer


Stor elsatsning på bryggeriet – Carlsberg Sverige bygger nytt och byter ut

Nya laddstationer för lastbilar och truckar som drivs av el i stället för diesel....

Läs mer


Södra sätter in sin första eldrivna lastbil för transporter av massa från Värö

Som en del i Södras arbete för att nå sitt klimatmål att ha netto noll...

Läs mer


Skärpta regler för personalliggare inom fordonsserviceverksamhet

Svar från Däckspecialisternas Riksförbund på Skatteverkets remiss SOU 2024:61

Läs mer


Transporternas elektrifiering ökar behov av samverkan i samhället

Elektrifieringen av transportsystemet kommer att innebära ett större behov av samverkan...

Läs mer


Hydroscand SlangExpress möter industrins behov i Oskarshamn

Hydroscand stärker sin närvaro och tillgänglighet i Oskarshamn genom att å...

Läs mer
<span>Representanter från Castellum, Göteborgs Hamn och OneMed tar det första spadtaget för OneMeds byggnad på Halvorsäng strax norr om Göteborgs Hamn.</span>

Arbeten i gång för 45 000 kvm stor logistikfastighet i Göteborgs Hamn

Under måndagen togs det första spadtaget för en ny, 45 000 kvm stor logistikbyggnad...

Läs mer
Nokian Tyres rankas i topp 1 % i EcoVadis hållbarhetsbedömning för andra året i rad.

Nokian Tyres rankas i topp 1 % i EcoVadis hållbarhetsbedömning för andra året i rad


För andra året i rad har Nokian Tyres tilldelats en Platinamedalj i EcoVadis hå...

Läs mer
Pilotcar P-1000 Compactor - mobil sopkomprimator

E-TRON AB introducerar Sveriges första eldrivna mobila sopkomprimator

I en tid då hållbarhet och effektiv avfallshantering står högt på...

Läs mer
Tobias, Distriktchef för Region Nordost, brinner för att skapa värde för kunderna genom långsiktiga relationer och stödja deras utveckling.

Tobias blir ny Distriktchef för Nordöstra Sverige – med erfarenhet och kundfokus i bagaget

HBA Fordonsteknik är stolta över att välkomna Tobias som ansvarig för fö...

Läs mer
KungSängen väljer pinDeliver

KungSängen väljer pinDeliver för en skräddarsydd leveransupplevelse

KungSängen väljer pinDeliver för att optimera sina leveranser och ytterligare fö...

Läs mer


Volvokoncernens kapitalmarknadsdag – Växlar upp för tillväxt

Volvokoncernen höll sin kapitalmarknadsdag idag den 14 november 2024 vid Volvo Trucks Customer...

Läs mer

Mest lästa

Tommy Nordbergh

Kaessbohrer

Kama

Gerhard

Nordcontainer

BE-GE Lastbil

Batteripoolen
Unica Media AB
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se