Logo


Instagram
Facebook

Scania och DHL testar ellastbil med bränsledriven räckviddsförlängare


2025-02-20

Bild: Scania

- Elfordon med bränsledriven räckviddsförlängare kan vara en övergångslösning medan helt eldrivna lastbilar skalas upp och laddningsinfrastruktur byggs ut
-    En gemensamt utvecklad Extended Range Electric Vehicle (EREV) testas av Post & Parcel i  Tyskland från och med februari 2025 för transporter mellan Berlin och Hamburg
-  Uppmaning till politisk acceptans: "Det bästa får inte vara det godas fiende"

Södertälje/Bonn – den 20 februari 2025: Helt elektriska fordon är den ultimata lösningen i ett hållbart transportsystem, och skiftet till elektriskt måste accelerera nu. Det finns dock hinder, till exempel bristen på laddstationer, de höga kostnaderna för att ordna tillräcklig laddningskapacitet vid depåerna under säsongstoppar, belastningen på elnätet och tider med höga spotpriser på el. Det är här som DHL:s och Scanias Extended Range Electric Vehicle (EREV) kommer in i bilden. Fordonet hjälper till att övervinna dessa hinder och gör det möjligt för DHL att köra 80–90 procent på förnybar el.

Bränsledriven generator ersätter ett av batteripacken

Det gemensamt utvecklade fordonet testas av Post & Parcel i Tyskland från och med februari för att transportera paket mellan Berlin och Hamburg inom den dagliga verksamheten, innan ytterligare fordon läggs till i DHL:s flotta. Den bränsledrivna generatorn ersätter ett av batteripacken i en helt eldriven lastbil som inte behövs för de flesta av transportsträckorna. Det minskar räckvidden från batterierna, men ger reservenergi för de nämnda scenarierna. Fordonet har en potentiell total räckvidd på 650 till 800 kilometer (fastställs i testet) och kan, vid behov, tankas på konventionella bensinstationer. Den uppskattade räckvidden kan jämföras med de 550 kilometer som gäller för Scanias modernaste och branschledande 100 procent eldrivna lastbilar med motsvarande maxvikt.

"En pragmatisk lösning för att minska klimatutsläppen"

Tobias Meyer, VD, DHL Group: "Det kommer att ta ett tag innan det finns tillräckligt med förnybar el, elnätskapacitet och laddningsinfrastruktur för att helt förlita sig på batterielektriska lastbilar, särskilt för ett storskaligt system som DHL:s tyska paketnätverk. I stället för att vänta på att den här dagen ska komma samarbetar DHL och Scania kring en pragmatisk lösning för att göra logistiken mer hållbar och som kan minska CO2-utsläppen med mer än 80 procent. Detta är en förnuftig och praktisk lösning som omedelbart kan bidra till minskade utsläpp av växthusgaser från godstransporter. Sådana sänkningar bör återspeglas proportionellt i prissättningen av vägtullar och EU:s system för utsläpp från fordon. Vi ser detta samarbete som ett framgångsrikt innovationsprojekt mellan två företag som är engagerade i kampen mot klimatförändringarna."

Behöver accepteras medan infrastruktur byggs ut

Christian Levin, VD, Scania: "Framtiden är elektrisk, men det bästa får inte vara det godas fiende medan omställningen pågår. Fordonet som vi har utvecklat tillsammans med DHL är ett exempel på interimslösningar som hjälper till att minska klimatutsläpp innan transportsystemet så småningom blir 100 procent elektrifierat. En effektiv klimatomställning kräver att beslutsfattare accepterar sådana lösningar, samtidigt som de ökar investeringarna i infrastruktur och andra möjliggörande faktorer.”

Fordonet har utvecklats av Scania Pilot Partner som utforskar nya tekniker och lösningar, i det här fallet tillsammans med den strategiska partnern DHL. Det är en 10,5 meter lång lastbil med en maxvikt på 40 ton, som drivs av en elmotor på 230 kW (295 kW peak). Energin levereras av ett batteri på 416 kWh och en bensindriven generator på 120 kW. Med hjälp av generatorn ombord – som till en början drevs med bensin och senare med diesel/HVO – sträcker sig lastbilens räckvidd upp till 800 kilometer. EREV:s kan utrustas med en mjukvara som begränsar användningen av den bränsledrivna generatorn, vilket gör det möjligt att begränsa CO2-utsläppen till en viss nivå. Den maximala hastigheten är 89 km/h och lastkapaciteten är cirka 1 000 paket (volymen av ett växelflak). Lastbilen kan också dra en släpvagn med ett extra växelflak.


Källa: Scania


Skriv ut





Scania ökar utbudet av batterielektriska bussar med treaxlad lågentrévariant

Med ett nytt chassialternativ som kombinerar den nyligen lanserade elmaskinen, nya laddningslö...

Läs mer


Ellastbilen når 17 apotek om dagen – på en enda laddning

Sedan december 2024 rullar en specialbyggd ellastbil dagligen genom Stockholms innerstad....

Läs mer


PreZero beställer 42 eldrivna lastbilar – Tar täten inom eldrivna återvinningsfordon

Återvinningsföretaget PreZero beställer 42 ellastbilar, varav de flesta kommer att...

Läs mer


Första eldrivna sopbilen – ett steg närmare Eskilstunas klimatmål

Eskilstuna Energi och Miljö’s första eldrivna sopbil är levererad. Snart...

Läs mer


Volvo Lastvagnar expanderar sitt återförsäljarnätverk i Australien

Volvo Group Australia investerar i återförsäljarnätverket för lastbilar...

Läs mer


Bara var femte transportföretag vet vad som förväntas av dem i kris

Endast 19 procent av transportföretagen uppger sig veta vilka förväntningar som...

Läs mer


Kämpigt för småföretagare inom transport

En ny lönsamhetsrapport med siffror från Ludvig & Co visar att omsättningen hos...

Läs mer


Scania Sverige hyllar hjältarna som får världen att rulla

När världens blickar riktas mot Sverige och Danmark för 2025 IIHF Ishockey-VM i maj,...

Läs mer


Robust, kraftfull – och nu helt elektrisk: Mercedes-Benz Lastbilar presenterar nya eArocs 400 för bygg- och anläggning

Tålig, kraftfull och effektiv – både på vägen och i terräng: Med...

Läs mer


Mer ljus, mer säkerhet – Nya Lazer Sentinel 9” tar extraljus till nästa nivå

Lazer Lamps tar fordonsbelysning till nästa nivå med den senaste generationen Sentinel...

Läs mer


Malte Månson Borlänge nu Mercedes-auktoriserad verkstad

Från och med den 1 april är Malte Månson i Borlänge en auktoriserad...

Läs mer


Veho utser Tomas Gustavsson att leda Mercedes-Benz lastbilsverksamhet i Sverige

Generalagenten för Mercedes-Benz lastbilar i Sverige, Veho Import, får ny vd. Tomas...

Läs mer


Laddstation för tung trafik har öppnat i Örnsköldsvik

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer


Skövde Energis satsning på elladdning för tunga fordon har tagit Skövde till final i Laddguldet 2024

2030-sekretariatets jury har utsett Skövde Energi och Skövde kommun till en av tre...

Läs mer


Verdis tecknar storavtal med Veho om eldrivna sopbilar från Mercedes-Benz

Renhållningsföretaget Verdis, som sköter sophanteringen i 25 svenska kommuner,...

Läs mer


Tungtek - Lastbilsverkstaden som står stadigt

I Linköping finns Tungtek, en lastbilsverkstad och påbyggare som med båda fö...

Läs mer


Invigning av supersnabbladdare för personbilar och tunga fordon

Skellefteå Kraft, OKQ8 och Volvo Lastvagnar fortsätter sin satsning på...

Läs mer


Stora Enso och LBC Frakt först ut att testa Scanias ellastbil på 94 ton

Nu sätter Stora Enso och LBC Frakt i drift en helelektrisk lastbil på 94 ton i samarbete...

Läs mer


Renova Miljö öppnar tre publika snabbladdningsstationer

Renova har under flera decennier drivit på utvecklingen mot fordon och bränslen med...

Läs mer


Unik AI-driven tjänst höjer fyllnadsgraden i svenska lastbilar

PackBud lanserar en unik AI-driven tjänst som ska hjälpa Sveriges 10 000 åkerier...

Läs mer


Elektrifiering av tung trafik en viktig pusselbit för omställningen i Västerbotten

Skellefteå Kraft, OKQ8 och Volvo Lastvagnars fortsätter sin satsning på...

Läs mer


Wennstrom Flow Control med MID-godkännande för komplett mätsystem!

Vi på Wennstrom Flow Control är stolta över att vi kan erbjuda ett MID-godkä...

Läs mer


Ellastbilar ökar starkt i Sverige: Upp 157 % på ett år

Försäljningen av eldrivna tunga lastbilar ökar kraftigt i Sverige. Under årets...

Läs mer


Tempcon Group emitterar seniora säkerställda obligationer om 550 miljoner SEK

Tempcon Group ("Tempcon" eller "Bolaget"), ett bolag majoritetsägt av Accent och Sveriges...

Läs mer


Mercedes-Benz lastbilar får nytt upplägg för reservdelar i Sverige: Klarar leveranser över hela landet över dagen

Mercedes-Benz lastbilars svenska generalagent – Veho Import – lanserar ett helt nytt...

Läs mer


Catator AB levererar volymorder till OneH2

Catator AB meddelar att 28 stycken CataLite® Process Heaters har levererats till OneH2, en...

Läs mer

Mest lästa

Tommy Nordbergh

Kaessbohrer

Kama

Gerhard

Nordcontainer

Trinorth

BE-GE Lastbil

Trako
Unica Media AB
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se