Logo


Instagram
Facebook

Att jobba som chaufför i en ellastbil på Wibax


2025-02-28

Bild: Fond&Fond / Wibax

Under de senaste åren har elektriska lastbilar börjat ta allt mer plats på vägarna. Wibax är stolta över att vara en del av denna förändring, där vi inte bara använder ellastbilar utan också bygger upp vår egen laddinfrastruktur för att säkerställa en hållbar framtid för transport och logistik.

En tystare och mer hållbar arbetsmiljö

En av de mest uppenbara skillnaderna när man kör en ellastbil är den tysta arbetsmiljön vilket beror på att elmotorn är tystare och jämnare i drift då det inte finns någon förbränningsmotor som skapar vibrationer. Ellastbilens drivsystem är mer fokuserat på att ge en smidig och behaglig körupplevelse med mindre vibrationer som kan minska tröttheten jämfört med att köra en lastbil med förbränningsmotor. Den lägre ljudnivån gör även att man kan arbeta mer fokuserat vilket i sin tur förbättrar säkerheten.

De spontana kommentarer vi har fått från våra chaufförer som kör ellastbil är bland annat att det känns skönt med den tysta arbetsmiljön och mindre vibrationer, man känner sig piggare efter ett arbetspass. Det faktum att ellastbilen har en steglös drift så bidrar det till en smidigare körupplevelse, vilket uppskattas. Det är även lättare att hålla en jämn temperatur inne i hytten trots att det är en kylig dag utomhus.

Enklare underhåll

En annan fördel med att köra ellastbil är det minskade behovet av reparationer. En eldriven lastbil har färre rörliga delar än en dieselbil, vilket gör att underhållsbehovet minskar och vi får lägre driftkostnader på sikt. Exempelvis kräver elbilar inte oljebyten, vilket sparar både tid och pengar.

Alla nya chaufförer genomgår en utbildning innan man börjar jobba som chaufför på Wibax. De chaufförer som ska köra en ellastbil får dessutom lära sig rutiner och hantering av att köra en ellastbil. Skillnaden i att kunna köra en ellastbil jämfört en dieselbil är inte så stor som många kanske tror.

Laddning och räckvidd

För att säkerställa maximal effektivitet investerar Wibax i egen laddinfrastruktur på Wibax depåer samt hos kunder, det gör att vi kan ladda i samband med lastning och lossning och på så sätt slipper vi stanna för enbart laddning.

Sammanfattning

Att jobba som chaufför i en ellastbil innebär en spännande och förbättrad arbetsmiljö. På Wibax är vi stolta över att vara en del av den gröna omställningen i transportbranschen. Den tysta och hållbara körningen ger en bättre arbetsmiljö och bidrar till att minska transportbranschens miljöpåverkan.

För Wibax passar elektriska lastbilar bra in i verksamheten eftersom vårt leveransnät gör att vi finns nära våra kunder. Trots vissa logistiska och tekniska utmaningar erbjuder denna typ av körning en framtid som kombinerar innovation, hållbarhet och effektivitet på vägarna.

Wibax har idag tre elektriska lastbilar placerade i Piteå, Härnösand samt Skutskär och leveranserna sker till närliggande industrikunder. Ytterligare två lastbilar är på väg in under 2025, varav en ska placeras i södra Sverige och den andra ska placeras i Finland. Med dessa lastbilar kommer vi ett steg närmare målet om en 100 procent fossilfri, eldriven fordonsflotta som drivs av 100 procent egenproducerad el år 2030.

Källa: Wibax


Skriv ut





Scania ökar utbudet av batterielektriska bussar med treaxlad lågentrévariant

Med ett nytt chassialternativ som kombinerar den nyligen lanserade elmaskinen, nya laddningslö...

Läs mer


Ellastbilen når 17 apotek om dagen – på en enda laddning

Sedan december 2024 rullar en specialbyggd ellastbil dagligen genom Stockholms innerstad....

Läs mer


PreZero beställer 42 eldrivna lastbilar – Tar täten inom eldrivna återvinningsfordon

Återvinningsföretaget PreZero beställer 42 ellastbilar, varav de flesta kommer att...

Läs mer


Första eldrivna sopbilen – ett steg närmare Eskilstunas klimatmål

Eskilstuna Energi och Miljö’s första eldrivna sopbil är levererad. Snart...

Läs mer


Volvo Lastvagnar expanderar sitt återförsäljarnätverk i Australien

Volvo Group Australia investerar i återförsäljarnätverket för lastbilar...

Läs mer


Bara var femte transportföretag vet vad som förväntas av dem i kris

Endast 19 procent av transportföretagen uppger sig veta vilka förväntningar som...

Läs mer


Kämpigt för småföretagare inom transport

En ny lönsamhetsrapport med siffror från Ludvig & Co visar att omsättningen hos...

Läs mer


Scania Sverige hyllar hjältarna som får världen att rulla

När världens blickar riktas mot Sverige och Danmark för 2025 IIHF Ishockey-VM i maj,...

Läs mer


Robust, kraftfull – och nu helt elektrisk: Mercedes-Benz Lastbilar presenterar nya eArocs 400 för bygg- och anläggning

Tålig, kraftfull och effektiv – både på vägen och i terräng: Med...

Läs mer


Mer ljus, mer säkerhet – Nya Lazer Sentinel 9” tar extraljus till nästa nivå

Lazer Lamps tar fordonsbelysning till nästa nivå med den senaste generationen Sentinel...

Läs mer


Malte Månson Borlänge nu Mercedes-auktoriserad verkstad

Från och med den 1 april är Malte Månson i Borlänge en auktoriserad...

Läs mer


Veho utser Tomas Gustavsson att leda Mercedes-Benz lastbilsverksamhet i Sverige

Generalagenten för Mercedes-Benz lastbilar i Sverige, Veho Import, får ny vd. Tomas...

Läs mer


Laddstation för tung trafik har öppnat i Örnsköldsvik

OKQ8, Skellefteå Kraft och Volvo Lastvagnars satsning på elektrifiering av tunga vä...

Läs mer


Skövde Energis satsning på elladdning för tunga fordon har tagit Skövde till final i Laddguldet 2024

2030-sekretariatets jury har utsett Skövde Energi och Skövde kommun till en av tre...

Läs mer


Verdis tecknar storavtal med Veho om eldrivna sopbilar från Mercedes-Benz

Renhållningsföretaget Verdis, som sköter sophanteringen i 25 svenska kommuner,...

Läs mer


Tungtek - Lastbilsverkstaden som står stadigt

I Linköping finns Tungtek, en lastbilsverkstad och påbyggare som med båda fö...

Läs mer


Invigning av supersnabbladdare för personbilar och tunga fordon

Skellefteå Kraft, OKQ8 och Volvo Lastvagnar fortsätter sin satsning på...

Läs mer


Stora Enso och LBC Frakt först ut att testa Scanias ellastbil på 94 ton

Nu sätter Stora Enso och LBC Frakt i drift en helelektrisk lastbil på 94 ton i samarbete...

Läs mer


Renova Miljö öppnar tre publika snabbladdningsstationer

Renova har under flera decennier drivit på utvecklingen mot fordon och bränslen med...

Läs mer


Unik AI-driven tjänst höjer fyllnadsgraden i svenska lastbilar

PackBud lanserar en unik AI-driven tjänst som ska hjälpa Sveriges 10 000 åkerier...

Läs mer


Elektrifiering av tung trafik en viktig pusselbit för omställningen i Västerbotten

Skellefteå Kraft, OKQ8 och Volvo Lastvagnars fortsätter sin satsning på...

Läs mer


Wennstrom Flow Control med MID-godkännande för komplett mätsystem!

Vi på Wennstrom Flow Control är stolta över att vi kan erbjuda ett MID-godkä...

Läs mer


Ellastbilar ökar starkt i Sverige: Upp 157 % på ett år

Försäljningen av eldrivna tunga lastbilar ökar kraftigt i Sverige. Under årets...

Läs mer


Tempcon Group emitterar seniora säkerställda obligationer om 550 miljoner SEK

Tempcon Group ("Tempcon" eller "Bolaget"), ett bolag majoritetsägt av Accent och Sveriges...

Läs mer


Mercedes-Benz lastbilar får nytt upplägg för reservdelar i Sverige: Klarar leveranser över hela landet över dagen

Mercedes-Benz lastbilars svenska generalagent – Veho Import – lanserar ett helt nytt...

Läs mer


Catator AB levererar volymorder till OneH2

Catator AB meddelar att 28 stycken CataLite® Process Heaters har levererats till OneH2, en...

Läs mer

Mest lästa

Tommy Nordbergh

Kaessbohrer

Kama

Gerhard

Nordcontainer

Trinorth

BE-GE Lastbil

Trako
Unica Media AB
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se